CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

duit2...

Saturday, March 26, 2011

custard tea cake

assalammualikum semua
mcm yg dijanjikan..... resepi custard teacake....
aku buat mcm k.nor buat,ltk susu n  aku ltk 2 biji telur since telur saiz C, 
kiranya aku gabung kaedah k.nor n kak Hasue

CUSTARD TEACAKE
sumber : Ida 1001resipi , n HaSue@sue-hasue.blogspot.com
sumber : K.Nor@SecubitGaram
bahan kastard
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu besar gula kastor
2/3 cawan susu
15g butter - aku gna marjerin jek...
2 sudu teh vanilla

Larutkan tepung kastard dan gula kedalam susu, panaskan hingga mendidih dan pekat.
Masukkan butter dan vanilla...sejukkan...



bahan utk kek:
125g (1/2 cawan) butter - gna marjerin
1/3 cawan gula castor
1 biji telor
3/4 cawan tepung naik sendiri- aku amik 1/2 cwn tepung gandum tambh dgn 1 sudu kecik baking powder (tiru mcm kak Ha-sue buat)
1/4 cawan tepung kastard
*k.nor tambah 1/4cawan susu fresh dalam adunan kek.


1) pukul mentega dengan gula hingga kembang, masukkan telur...gaul rata...masukkan tepung (k.nor selang selikan dgn susu fresh) dan gaul rata.
2) guna kek pan yang boleh ditanggalkan di bahagian bawahnya...alas dengan kertas dan gris supaya tidak melekat...
3) letakkan sebahagian kek batter dan ratakan...tuangkan kastard dan kemudian tuang baki kek tadi, ratakan dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 30 minit pada 180C...
4) keluarkan dari oven, sejukkan dan taburkan gula icing...

note: doublekan kuantiti jika mahukan kek yang lebih besar...










finally sipa buat..tp pasal dek kecerdikan aku yg terlampau ni... x berape nk selera kek tu aku tgk..kalu tgk gmbr la, tp.............  rasa dia marbeles time panas2 lagik tu..dgn kastard yg cairrrrrrr.....sila cuba ye...

0 comments: