CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

duit2...

Friday, July 12, 2013

Resepi: kuih puteri ayu

Assalammualaikum...
Buka ape korang ptg ni?heheh
Aku bila ramadhan muncul ni penyakit mengidam datang x tentu hala....
Pastu mula la jd perempuan psiko duk usha mknan pagi2...and cr resepi untuk dibuat...huhuhu
So kali ni aku try buat kuih puteri ayu...
Resepi aku amik dr umah kak ros jintanmanis... Menjadi ke x..xthu la...rupa dh ada..rasa wa tarak tau...tggu maghrib karang br blh thu...hehe...
So ada ke yg nk resepi??? Tggu aku free skit naaa...update gna phone payah btl...xleh nk link..
Jamu mata dulu ye...

Update:

Kuih Puteri Ayu Gebu
Sumber Resepi: rosmarlina@jintanmanis.com
Bahan-bahan ( 25 - 30 biji )

3 biji telur
3/4  cawan gula ( blender halus)
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan santan@ susu segar
1 sudu kecil ovallete
1 sudu kecil baking powder
beberapa titik pewarna hijau
( nak letak pandan emulco atau esen pandan pun boleh)
Untuk dasar kuih puteri ayu - sedikit kelapa parut yang dicampur dengan tepung sagu ( guna tepung gandum pun boleh) dan garam.
Cara-cara
1. Keluarkan telur dari peti ais dan biarkan pada suhu bilik, kemudian pukul telur hingga berbuih, kemudian baru masukkan gula, pukul hingga betul-betul kembang dan putih.
2. Selepas itu masukkan tepung gandum dan santan berselang seli, kacau sebati. Biarkan adunan lebih kurang 20 minit sebelum di kukus.

3. Sementara itu, tekan kelapa putih dalam acuan, mampatkan betul-betul ke dalam acuan, tuangkann adunan dan kukus lebih kurang 7 minit.
Nota tambahan untuk menghasilkan puteri ayu yang gebu lembut.- ros@jintanmanis.com
-langkah yang paling penting masa pukul telur tu, ros pukul dulu telur hingga berbuih, baru ros masukkan gula, dan pukul lagi sampai betul-betul kembang, kemudian baru ros masukkan ovellete, bila masukkan ovalette tu pukul lagi sehingga ovelette tidak kelihtan dalam adunan, dan akhirnya baru masukkan bahan-bahan yan lain.
-. pastikan acuan di sapu dengan minyak terlebih dahulu.
-. Pastikan kelapa tu dimampatkan betul-betul ke dasar acuan, setelah siap dikukus terus keluarkan puteri ayu perlahan-lahan dari acuan.
-  Kalau kukus kuih ni pastikan guna api sederhana ya, jangan guna api kuat sangat, dan masa kukus tu cuma 7 atau 8 minit sahaja.


3 comments:

Haniza Yazid said...

Wah..pandainya shida buat.. :) susah x nk buat ni? Kite pun sama juga kalau bulan pose mengidam xtentu hala.. Kikikiki.. Nak2 pula kite dok sini lagi la mcm2 teringin nk mkn.. Huhu..

ShidaGhazali said...

huhu, tq hani,
xda la susah mana yg buat tu.... nati shida bagi resepi dekat blog hani...

bulan2 pose ni mmg menduga keimanan, bila teringin nk mkn, last2 bila dh siap, x makan pun, membazir sudah...

Haniza Yazid said...

terima kasih shida utk resipi tu.. :) nnt nak try le buat.. ntah jd ke x xtahula.. hihi.. selamat berpuasa & bersahur, shida! :)